Hormona, ki odločata o modelu in velikosti naših kopalk

Ravnotežje med hormoni je prvi pogoj za izgubljanje ali obdržanje želene telesne teže.

Če ne razumemo pomena rednega in urejenega menstrualnega ciklusa, ne moremo vplivati na topljenje kilogramov. Uravnoteženo delovanje estrogena in progesterona namreč bistveno bolj vpliva na hujšanje kot izbira jedilnika.

Brez natančnega sporazumevanja med celicami s hitro pošto, ki jo s kemičnimi procesi po telesu dostavljajo hormoni, bi bilo usklajeno delovanje celotnega organizma praktično nemogoče. Tudi za razvoj večjega dela ženskega reproduktivnega aparata in za njegovo vitalnost v starosti so odgovorni hormoni, ki nastajajo v jajčnikih in se razgrajujejo v jetrih. Najpomembnejša sta estrogen in progesteron. Slednji je denimo “kriv” za naš predmenstrualni sindrom, depresijo, nihanje razpoloženja, otečenost, občutek slabosti ter bolečine v prsih, a tudi za vitko linijo telesa. J

Ženska kot peščena ura

Omenjena ključna hormona v jajčnikih nastajata ciklično – če prvi polovici menstrualnega ciklusa vlada estrogen, je gospodar druge progesteron. Osrednje naloge obeh so spodbujanje jajčeca k dozorevanju, nadzor nad normalnim delovanjem ženskih notranjih in zunanjih spolnih organov ter razvoj sekundarnih spolnih znakov, regulacija menstrualnega ciklusa, oploditev ter seveda uspešno razmnoževanje.

Za razliko od moških, ki večino maščobnega tkiva zaradi testosterona nosijo na trebuhu, imamo ženske ob prevladi estrogena in progesterona značilno obliko peščene ure – ožji pas in maščobne blazinice na bokih, zadnjici, stegnih ter okoli prsi. Oziroma natančneje – telo, s poudarjenimi boki ter stegni, razkriva prevlado estrogena nad progesteronom, medtem ko so velike prsi pod manjšimi bedri ter boki jasen pokazatelj obratnega razmerja.

Kako torej estrogen in progesteron ožata pas? Prvi vpliva na zniževanje inzulina v krvi, skupaj pa se borita proti povišanim ravnem kortizola. Prav inzulin in kortizol sta namreč v kombinaciji s presežki testosterona kriva za maščobo na pasu celo pri ženskah. Tako na primer visok stres negativno vpliva na progesteron, zato bi se morale ženske, ki se želijo znebiti trebušnih obročkov, pogosteje sproščati in živeti bolj umirjeno, da bi dosegle nasprotno. Estrogen nabiranje maščob pospešuje tudi s spodbujanjem delovanja adrenoreceptorjev alfa, ki se ponovno najraje zadržujejo na bokih ter stegnih. Tako alfa kot beta receptorji pa so kot stopalke za zaviranje ali dodajanje plina pri avtomobilu – upočasnjujejo ali pospešujejo kurjenje maščob; beta jih spodbuja k uničenju, alfa ta proces blokirajo.

Tako uravnoteženo delovanje estrogena in progesterona pomembneje vpliva na uspešnost hujšanja kot izbira hrane. Čeprav je hkrati dokazano, da z nižjim deležem ogljikovih hidratov zmanjšamo učinke receptorjev alfa, kar dobro pojasni, zakaj večina žensk doseže odlične rezultate s prehodom na diete, ki temeljijo na beljakovinah ali maščobah ter izključujejo sladkor. A sklepanje, da je estrogen zgolj “slab”, bi bilo prehitro. Kot niso zaželene previsoke količine, velja tudi za nizke – telesu namreč pomaga obdržati občutljivost za inzulin, kar posredno spet pripomore k izgubljanju maščobe in povečanju mišične mase.

Hrana in telesna teža

Hormoni regulirajo še količino hrane za vzdrževanje zdrave telesne teže. Pri tem si odgovornost delijo: inzulin, glukagon, leptin, ščitnični hormoni, rastni hormon, kortizol, DHEA, estrogen in testosteron, ki povečujeta občutljivost celic na vnos sladkorja, ter progesteron, ki jo zmanjšuje. Ravnotežje med vsemi pa je, kot že rečeno, prvi pogoj za izgubljanje ali obdržanje želene telesne teže.

Redna telesna aktivnost in izbira kakovostnih živil, ki pozitivno vplivajo na odnose med hormoni.

Kako torej doseči zastavljeni cilj? Glede na občutljivo hormonsko sliko pri ženskah strokovnjaki poudarjajo izbiro kakovostnih živil, ki pozitivno vplivajo na odnose med hormoni, in seveda redno telesno aktivnost. Kar v praksi pomeni bogato obložene krožnike z zelenjavo ter beljakovinami iz proste reje, ob krajših, a intenzivnih intervalnih treningih. Obstajajo namreč samo trije načini za dvig rastnega hormona, ki mu pripisujejo tako pomlajevalne kot druge pozitivne regenerativne učinke na telo – zadostna količina spanca, ustrezen vnos beljakovin ter trening moči, ki je, v nasprotju s splošnim prepričanjem, za ženske s starostjo vse pomembnejši, saj pomaga vzdrževati mladost in vitalnost, vitko linijo ter zdravje v celoti.

Želite torej izgubiti kakšen kilogram ali dva? Bodite pozorni na naslednje dejavnike:

izogibajte se vsemu, kar dviguje nivo estrogena, tako v prehrani kot okolju. Denimo soji, mesu, ki ni organskega izvora, gaziranim pijačam, pesticidom in plastičnim pakiranjem.

– Telesu v boju s povišanim estrogenom pomagajte z naravnim procesom razstrupljanja: pijte zeleni čaj, jejte križnice (brokoli, cvetačo, zelje) in vlaknine ter zmanjšajte količino mlečnih izdelkov.

– Zmanjšajte učinke inzulina in kortizola z nižjim vnosom žitaric in škrobnate zelenjave ter jih raje nadomestite z zeleno zelenjavo.

– Med dodatki izberite vitamin D, kalcij in ribje olje, s katerimi boste zaščitili kosti, zmanjšali pogostost vnetnih procesov ter okrepili srce.

Z utežmi trenirajte tri- do petkrat tedensko, za sprostitev pa temu po želji dodajte kardiovadbo. A definitivno je trening moči tisti, zaradi katerega boste izgubili odvečne kilograme, pozitivno vplivali na razpoloženje ter povečali moč in vzdržljivost telesa.

Naloge progesterona

  • regulira krvni sladkor
  • vpliva na zdravje urinarnega trakta
  • vpliva na zdravje živčnega sistema in možganskih funkcij
  • krepi kostno gostoto
  • regulira količino tekočin v telesu in deluje diuretično
  • uravnava spanec
  • znižuje negativne učinke stresnih razmer
  • deluje pomirjevalno in antidepresivno
  • sodeluje pri pretvorbi maščob v energijo
  • skrbi za delovanje ščitničnih hormonov
  • krepi imunski sistem
  • oplojeno jajčece obdrži pri življenju

Naloge estrogena

  • razvija ženske reproduktivne organe in sekundarne spolne znake
  • ohranja menstrualni ciklus
  • podpira rast in delovanje maternice ter vpliva na prekrvavitev posteljice med nosečnostjo
  • stimulira rast celic
  • ugodno vpliva na nivo holesterola in maščob v krvi
  • izboljšuje kostno gostoto ter zmanjšuje verjetnost nastanka osteoporoze
  • pospešuje nastajanje kolagena ter izboljšuje elastičnost kože
  • stimulira rast in gostoto las
  • povečuje sposobnost koncentracije in pomnjenja
  • izboljšuje mentalno zdravje
  • regulira razporeditev maščob po telesu in vpliva na metabolizem
  • dviguje libido in spolno željo

 

Eden odgovor na “Hormona, ki odločata o modelu in velikosti naših kopalk”

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja