Poletje in motivacija – del 2

V prvem delu članka Poletje in motivacija ste izvedeli kaj je to notranja in kaj zunanja motivacija in kako ter zakaj visoke temperature oz. poletni čas vpliva na (ne)motiviranost nekaterih.

Veliko vas je namreč takšnih, ki ste v komentarje pod objavo na Facebooku napisali, da v poletnih mesecih nimate večjih težav z motivacijo. Da vadbo prilagajate zunanjim razmeram, tako da se odpravite trenirati zgodaj zjutraj ali v klimatizirane prostore. Nekateri imate poleti celo več energije kot običajno.

Seveda se med seboj razlikujemo, tudi naša pričakovanja, cilji in želje, primarne športne discipline ter nivoji pripravljenosti. Tako za rekreativne kot tiste bolj resne športnike pa naj velja načelo, da je treba kondicijo in neko splošno pripravljenost vzdrževati vseskozi. Opuščanje vadbe v poletnih mesecih bi bilo nesmiselno, saj ima le ta, veliko pozitivnih učinkov na telo, če se je le seveda lotimo pravilno. Pa tudi veliko težje se bomo motivirali, če bomo naredili predolgo pavzo. Čas počitnic je čas, ko se lahko preizkusimo še v drugih športnih aktivnostih in ne samo tisti, ki nam je primarna. Vadba naj bo nizko do srednje in le redko visoko intenzivna, prilagajamo pa jo tako našemu počutju, kot seveda tudi zunanjim faktorjem. Če v začetku jeseni nimamo načrtovanega kakšnega resnejšega tekmovanja, lahko ta čas izkoristimo za polnjenje baterij. Ampak tudi počitek in regeneracija sta lahko podprta s športnimi aktivnostni.

Na vročino se bomo najbolje privadili tako, da bomo trenirali na prostem in pri tem upoštevali načelo postopnosti.

ZAKAJ JE VADBA V POLETNIH MESECIH KORISTNA?

Vadba je seveda koristna v vseh letnih časih, a ti imajo seveda tudi določene značilnosti na katere se moramo prilagoditi in primerno opremiti. V poletnih mesecih je seveda ključna aklimatizacija na visoke temperature, ki traja največ do dva tedna. Na vročino se bomo najbolje privadili tako, da bomo trenirali na prostem in upoštevali načelo postopnosti. Pri adaptaciji nam ne bo nič pomagalo, če bomo vadili v prostorih hlajenih s klimo. Celo škodili si bomo s tem, saj bi nenadna velika temperaturna razlika pomenila za naš organizem pravi šok. Zato je vsekakor najbolje, da se odpravimo na vadbo zgodaj zjutraj ali pozno zvečer, ko vročina malenkost popusti. Če smo na počitnicah v gorah, bomo izkoristili seveda tudi zavetje gozdov, kjer je senca, na morju pa je navadno prijetneje ob obali, kjer večinoma pihlja. Poiščemo pa lahko tudi senco v mestnih parkih. Vsekakor je vadba na prostem v poletnih mesecih težja, saj mora naša kri opravljati dvojni nekoliko nasprotujoči si nalogi – z transportom kisika skrbeti za pravilno delovanje mišic pravtako pa tudi kože, da bo lahko potekalo ohlajanje telesa. Tako vadba, kot tudi visoke temperature namreč močno ogrejeta telo. To pa sproži dva zaščitna mehanizma: znojenje in usmerjanje večje količine krvi v kožo. Oboje pa pomeni manj krvi za mišice, kar ob intenzivni vadbi posledično pripelje do višjega srčnega utripa. Če smo na območju z visoko relativno vlago pa to predstavlja za telo še dodaten stres, saj znoj ne izhlapeva s kože. Tako se zmanjša glavna funkcija znojenja – hlajenje telesa. Kaj to pomeni in kako to izgleda, sem si skusil na ULTRA X Sri Lanka.

V Šri lanki sem bil ves čas tekmovanja popolnoma premočen in dehidriran. Na prvo nisem imel vpliva, saj znoj v takšnih pogojih enostavno ne more izhlapevati.

Zaradi vsega naštetega, poleti seveda ne morete teči tako hitro oz intenzivno, kot pri pogojih, ko se temperature gibljejo okrog 16 stopinj. Zato v tem času ne načrtujete posebnih treningov hitrosti, ker se boste preveč izčrpali pa tudi težko verjetno, da se boste sploh lahko približali svojemu optimumu. Treba je trenirati z zavedanjem, da gre samo za prehodno obdobje, ko je treba vzdrževati formo ali jo celo nekoliko spustiti. Ne skrbite, stopnjevati jo boste lahko pričeli kasneje. Vseeno pa boste z vadbo dosegli nekaj pozitivnih učinkov na telo. Kot prvo boste ostali v pogonu in ko bo telo prilagojeno na vročino, se boste začeli tudi prej potiti, vaš znoj pa bo tudi bolj redek. O sestavi znoja in njegovi viskoznosti si lahko preberet več v prispevku ULTRA X ŠRILANKA 2022 – part 3. Z vadbo v poletnih mesecih se boste naučili poslušati telo, ki se bo tudi prilagodilo na občasno pomanjkanje zadostne količine tekočine in tako boste dosegli manjše tveganje za dehidracijo. Telo se ob vadbi ne bo več ogrevalo tako močno, kot pred adaptacijo. Vse skupaj bo pomagalo vzdrževati nižjo telesno temperaturo in posledično odziv srčnega utripa. O koristnosti izpostavljanja organizma soncu in tvorjenju D vitamina pa sem tudi tudi pisal.

NEKAJ PREPROSTIH NAPOTKOV, DA BO VADBA (ZUNAJ) V VROČINI LAŽJA

Ob vsem kar ste prebrali bi dodal samo še to, da bodite realni pri oceni svoje psihofizične pripravljenosti. Vročina nas lahko močno izčrpa in tako se tisto, kar se nam je zdelo enostavno, kar hitro sprevrže v zahtevno. Ker voda naravno ohladi vaše telo so vse vrste aktivnosti v njej idealna izbira za vroče dni. Najboljša alternativa je plavanje v jezeru, morju ali drugem naravnem vodnem viru. Takšna ohladitev je priporočljiva tudi med ali takoj po kakšni drugi obliki vadbe, ki jo izvajamo na kopnem. Veliko lažje boste prenašali vročino, če se boste občasno ohladili tudi v kakšni fontani, javnem stranišču ali drugje, kjer boste lahko dobili hladno vodo. V njej si namočite podlakti, dimlje, podpazduhe, vrat in glavo. Zato priporočam, da imate s seboj majhno gobo ali kakšno krpo. Zelo pomaga tudi, če boste pokrivalo (kapa, trak, senčnik…) večkrat med vadbo potopili v mrzlo vodo in si jo potem poveznili na glavo. Pomagalo bo tudi, če si dele kože, kjer se potite tu in tam obrišete do suhega, tako bo izhlapevanje znoja lažje. Tudi to, da med vadbo začasno sezujete čevlje in nogavice ter noge potopite v hladno vodo, vam bo zelo pomagalo zbiti telesno vročino. Če imate možnost menjave nogavic pa vam bodo stopala zelo hvaležna. To, da je teba veliko in kaj piti, čivkajo že vrabci na strehi. A vseeno, če potrebujete še kakšne informacije o tem si preberite naslednje prispevke:

PITI ALI NE BITI TO JE SEDAJ VPRAŠANJE

ELEKTROLITI TAKO MAJHNI, A KLJUČNEGA POMENA

Dobro hidriran je pomembno biti vsak dan, ne samo na dan tekme

Ne dehidriramo samo v vročini

Odlična zamisel organizatorja Soča outdoor festivala je prečkanje ledene reke Soče tik pred ciljno črto.

IN KAJ O TEM PRAVI STROKA:

https://www.24ur.com/novice/svet/kmalu-prihaja-nov-vrocinski-val.html

Leave a Reply